Feb 4, 2023
Tillit
- en förutsättning för självledarskap & goda samarbeten!

Att känna tillit till de vi arbetar för och med är en viktig förutsättning för både välmående och motivation. Det finns studier som visar på att om medarbetarna känner tillit till sina ledare och kollegor så påverkas deras prestation i positiv riktning. Med det sagt så borde alla förstå att skapar vi en arbetsplats eller team som grundar sig på tillit så kommer det även synas i företaget ekonomiska resultat.

Tilliten är grunden för att vi ska våga utmana och förbättra vårt arbetssätt, för att skapa ett engagemang och för vi ska våga hålla varandra ansvariga för att till sist skapa goda resultat.  Viktigt att understryka att en tillitsfull organisation inte innebär att styrningen är otydligt eller flummig – utan det är av stor vikt att medarbetarna o/e gruppen vet syftet med arbetet och vilka de gemensamma målen är samt när de anses vara uppnådda.  För att självledarskap ska fungera, som föregående artikel handlade om, behövs det finnas tillit.  

Tillit i en grupp

För att skapa tillit krävs att grunden först är lagd. Vi behöver samlas kring målet med vårt arbete. Vad ska vi leverera?

Tillit byggs när medarbetarna visar en ömsesidig respekt för varandra, som gör att de vågar öppna upp sig, utmana varandra, ta ansvar utan att skylla ifrån sig och visa sig sårbara. Det skulle kunna beskrivas som att, både ha en spelplan och spelregler för vad vi ska åstadkomma. Vi behöver uppmuntra och ge positiv feedback när något görs bra. Vi behöver också lyfta när saker görs mindre bra men utifrån ett lärande- och utvecklingsperspektiv. Att skapa tillit tar tid, det skapas genom handling och förtroende, det är något som man brukar säga förtjänas.

Det krävs ett gott ledarskapet

Vad är ett gott ledarskap kan vi fundera över och alla lägger  olika värderingar i detta. Men jag tror att grunden för ett gott ledarskap bygger på, respekt och en ödmjuk inställning, där du kan erkänna dina misstag, be om ursäkt och rätta till det som blivit fel.  Där du genuint bryr dig och lyssnar på dina medarbetare och skapar de förutsättningar som krävs för att dina medarbetare ska lyckas. Du drivs av att få stötta dem till att utvecklas för att nå sin fulla potential. Många efterfrågar en handlingskraftig ledare, vilket innebär att ord blir till handling och att våga vara ärlig även med information som är negativ.

För att skapa tillit i en grupp eller mellan dig och dina medarbetare behöver du föregå med ett gott exempel och bygga ett klimat som präglas av omtanke och transparens. Att du vågar gå före och visa dig sårbar, mänsklig och tar ansvar för det som ligger på ditt bord utan att skylla på någon/något, för att sedan coacha och uppmuntra till det beteendet hos dina medarbetare.

Känns detta som en omöjlig önskelista på dig som ledare, så är det inte konstigt alls. Det är svårt att vara en ledare, det tar tid och du kanske inte heller har det förutsättningarna som du behöver. Så låt det ta tid, men reflektera över ditt ledarskap, be om feedback och arbeta med att utvecklas – för precis som dina medarbetare, behöver du alltid arbeta på din egen utveckling.

Viktigt att tänka på att även en liten förändring i ditt ledarskap har stor effekt!

Tillit adwiseHR

Läs mer

Senaste artiklarna

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Att bli uppsagd på grund av arbetsbrist är en relativt vanlig orsak till uppsägning. Men vad händer om uppsägningen sker under föräldraledigheten? Frågan kan väcka känslor, inte minst eftersom föräldraledigheten är just en ledighet och därmed förhoppningsvis fri från...

read more
Introduktion: lagkrav och lönsam  

Introduktion: lagkrav och lönsam  

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för...

read more
Därför behövs medarbetarundersökningar 

Därför behövs medarbetarundersökningar 

I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en...

read more
Varför behövs ens HR?

Varför behövs ens HR?

Har du hört det någon gång? Eller kanske tänkt det själv? Mindre företag tenderar att vilja lösa personalfrågorna själva och bakom det beslutet finns ofta målmedvetenhet och driv. Det låter handlingskraftigt, men när HR hålls utanför eller kopplas in för sent riskerar...

read more
Svåra samtal med en medarbetare

Svåra samtal med en medarbetare

Som chef kommer du förr eller senare att behöva hålla svåra samtal med dina medarbetare. Det kan exempelvis handla om prestation, beteende eller personliga utmaningar som spiller över i arbetet. Oavsett vad samtalet gäller är det ofta känsligt och konsekvensen blir...

read more
5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor, vänligen fyll i formuläret nedan eller kontakta oss direkt på 031-745 20 00 . Vi ser fram emot att höra från er!

11 + 4 =