Aug 22, 2024
Rekrytering är en investering
I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt…

I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt kompetens. Att rekrytera rätt person kan vara avgörande för att nå framgång, oavsett om det handlar om att öka produktiviteten, förbättra kundnöjdheten eller driva innovation. Men hur gör man egentligen för att hitta den perfekta matchen?

Viktigt att rekrytera rätt

En misslyckad rekrytering kostar. Utöver de direkta kostnaderna för annonsering, rekryteringsprocess och onboarding, kan en felrekrytering leda till indirekta kostnader. En ny medarbetare som inte levererar kan innebära att andra medarbetare får ta på sig extra arbete, vilket kan leda till stress, minskad effektivitet och därmed även minskad produktivitet. Om en medarbetare inte heller har den kompetens som krävs och efterfrågas kan det leda till missnöjda kunder och skada företagets rykte. Att rekrytera rätt person kan däremot ge en rad fördelar. Rätt person kan exempelvis bidra med nya idéer och effektiva arbetssätt, vilket kan leda till ökad produktivitet och lönsamhet. Medarbetare som trivs och har rätt kompetens ger generellt sett även bättre kundservice, vilket kan leda till ökad kundnöjdhet och lojalitet. Dessutom kan en god arbetsmiljö med medarbetare som trivs skapa gott rykte och således locka till sig och behålla talanger, vilket kan gynna företagets tillväxt!

Nycklar till en framgångsrik rekrytering

Det finns ingen formel för att rekrytera rätt person, men det finns några nycklar som kan öka chanserna att hitta den perfekta matchen. En av de viktigaste delarna i rekrytering är att utforma en tydlig kravprofil. Vad behövs hos en framtida medarbetare? Vilka kompetenser och erfarenheter krävs? Vilka personliga egenskaper är viktiga? En kravprofil innebär även att det finns underlag att luta sig tillbaka mot när det i slutet av rekryteringen kan vara svårt att avgöra vem av kandidaterna som bör anställas. När kravprofilen är klar är det dags att fundera över annons och annonsering. Annonsen kommer att tilltala olika personer beroende på hur den är formulerad och var den är publicerad. Dessutom kommer annonsen att bli reklam för ert varumärke och företag. Det kan därför vara bra att fundera över hur ni vill uppfattas som arbetsgivare. Potentiella kandidater börjar forma en uppfattning om vad ni är för typ av arbetsplats redan när de läser annonsen – annonsen skapar förväntningar! En vanlig orsak till felrekrytering är dock att förväntningarna (såväl arbetsgivarens som arbetstagarens förväntningar) inte överensstämmer med verkligheten. Det är därför viktigt att annonsen förmedlar en bild av tjänsten och företaget som överensstämmer med hur det faktiskt är. 

Tre tips

  1. Rekrytering kan vara svårt. För att öka dina chanser att hitta rätt person kan det därför vara bra att ta hjälp av HR. 
  2. Kom ihåg att rekrytering inte bara handlar om att hitta den mest kvalificerade kandidaten. Det handlar också om att hitta en person som passar in i gruppen och på företaget. 
  3. Låt det ta tid! Stressa inte fram att anställa en kandidat som antagligen blir bra, utan vänta hellre tills du hittat rätt.

Att rekrytera rätt person kräver tid, engagemang och kunskap, men det är en investering som kan löna sig många gånger om! Välkommen att kontakta oss om ni behöver hjälp att rekrytera!


Läs mer

Senaste artiklarna

Konstruktiv konflikthantering

Konstruktiv konflikthantering

Vissa konflikter är förutsägbara medan andra är svårförutsägbara. Det viktiga är dock inte att alltid motverka konflikter, utan snarare att veta hur de ska hanteras konstruktivt. Konflikter som hanteras på ett negativt sätt riskerar att leda till frustration,...

read more
Chefers arbetsmiljö förbisedd

Chefers arbetsmiljö förbisedd

Ett problem enligt kartläggningen av arbetsmiljöverket är att chefer inte inkluderas i medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapportering – chefers arbetsmiljö glöms bort! Skyddsombuden har en viktig roll att lyfta arbetsmiljörisker där...

read more
Hantera avveckling av personal professionellt och medmänskligt

Hantera avveckling av personal professionellt och medmänskligt

Uppsägningar och avskedanden är delar av arbetslivet som kan vara både känslomässigt utmanande och juridiskt komplexa, men ibland är de tyvärr nödvändiga för företagets fortsatta tillväxt och överlevnad. Vid avveckling av personal finns en rad olika delar att beakta...

read more
Så förstår du andra människor bättre

Så förstår du andra människor bättre

Har du någon gång funderat på varför vissa personer alltid är i tid medan andra aldrig är i tid? Eller varför vissa alltid har något att säga medan andra är mer tillbakadragna? Eller varför vissa aldrig tycks vara stressade medan andra ofta är stressade? Eller varför...

read more
Hälsofrämjande på arbetsplatsen

Hälsofrämjande på arbetsplatsen

Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere på en arbetsplats? Vad kan man som arbetsgivare göra för att främja hälsa och både bibehålla och stärka människors fysiska och psykiska välbefinnande? Det finns flera olika delar som främjar...

read more

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

6 + 8 =