Vissa konflikter är förutsägbara medan andra är svårförutsägbara. Det viktiga är dock inte att alltid motverka konflikter, utan snarare att veta hur de ska hanteras konstruktivt. Konflikter som hanteras på ett negativt sätt riskerar att leda till frustration, försämrad kvalitet och effektivitet, negativt klimat och i värsta fall hälsoproblem. Konflikter som däremot hanteras konstruktivt skapar förutsättning för positiva utfall. För att möjliggöra en god konflikthantering krävs kunskap och verktyg som ger möjlighet att förstå konflikter, kunna sortera i dem och se vilka möjligheter som finns att hantera dem konstruktivt.
Fånga upp begynnande konflikter
En viktig komponent inom konflikthantering är att förebygga genom att skaffa kunskap. En organisation med god kunskap om konflikthantering är en organisation som har goda förutsättningar att kunna fånga upp begynnande konflikter och leda in de i konstruktiva banor. Det är i längden viktigare att kunna fånga upp begynnande konflikter än att hantera akuta konfliktsituationer. Desto tidigare problemlösning, desto enklare är det att lösa konflikten eftersom den inte hunnit trassla till sig allt för mycket!
En andra betydande komponent är att kunna hantera konflikter. Konstruktiv konflikthantering består vanligen av tre punkter. Den första punkten innefattar att kunna förstå och uppmärksamma egna sinnesintryck, känslor, tankar, handlingsimpulser och tyckanden. God självinsikt skapar goda förutsättningar för konstruktiv konflikthantering. Punkt två innefattar att kunna hantera och förstå motpartens reaktioner, vilket är en av de viktigaste komponenterna för konstruktiv konflikthantering. En av de mest effektiva metoder för detta är genom att lyssna aktivt. På så vis förmedlas att du försöker förstå likväl som det skapar förutsättning för motparten att känna sig förstådd. När både de egna och motpartens reaktioner har hanterats finns goda förutsättningar att lösa konflikten genom samtal, vilket leder vidare till punkt tre. Vid ett problemlösningssamtal är det viktigt med konstruktiv kommunikation. Dessvärre är konfliktsamtal ofta en dragkamp i att driva igenom egna ståndpunkter. En huvuduppgift är därför att ändra karaktären på samtalet till ett i stället lärande och undersökande samtal. Det skapar förutsättning att förstå den andra partens behov, önskningar och känslor, vilket i sin tur skapar förutsättning för en konstruktiv och gemensam problemlösning.
En sista betydande komponent är att lära av konflikter. Konflikter är faktiskt inte endast problem utan de är även en möjlighet att lära och utvecklas. En konflikt indikerar att människor inte är nöjda med den nuvarande situationen och därmed vill förändra något. Konstruktiv konflikthantering kan därför leda till att verksamheten utvecklas samt att den ömsesidiga förståelsen och tilliten ökar. En lärande organisation som reflekterar över vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra har goda möjligheter att förebygga att liknande problem/konflikter uppstår i framtiden.
Konstruktiv konflikthantering är en konst
Sammanfattningsvis kan konstateras att konflikthantering är en konst, men genom att förebygga, hantera och lära av dem kan man bemästra konstruktiv konflikthantering. Detta innefattar självinsikt, förståelse för egna reaktioner, aktivt lyssnande och respekt för motparten. Istället för att driva igenom sin egen ståndpunkt bör fokus ligga på att hitta gemensamma lösningar. Ibland kan konflikter dessvärre vara ordentligt trassliga, vilket inte är så konstigt eftersom dem innefattar människor och deras känslor. Det kan då vara fördelaktigt att anlita en utomstående tredje part som medlare – för att skapa förståelse mellan parterna och hitta en väg framåt.
Välkommen att kontakta oss om ni behöver rådgivning och/eller stöttning i ett personalärende!