Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal.
Vad är viktigt att tänka på i en arbetsbristsituation?
Nedskärningar eller omstrukturering av bolaget räknas som sakliga skäl för uppsägning av personal. En första och grundläggande utgångspunkt när ett företag hamnat i det här skedet är att följa arbetsrättsliga förfaranden. Det är också viktigt att all kommunikation i processen dokumenteras. Genom att ha en tydlig dokumentation kan arbetsgivaren bevisa att processen har genomförts på ett korrekt sätt om det senare skulle uppstå en tvist.
Vilka arbetsrättsliga regler gäller?
Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren iaktta regler om uppsägningstid, turordning och omplaceringsskyldighet. Turordningsregler följer principen “sist in – först ut”. Innan turordningen fastställs får dock arbetsgivaren undanta högst tre medarbetare, om de är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Det betyder att medarbetaren ska ha en roll eller en kompetens som är av särskild betydelse för företagets fortsatta tillväxt och överlevnad.
Medbestämmandelagen kräver att arbetsgivaren förhandlar med facket vid en arbetsbrist, och om företaget är anslutna till kollektivavtal behöver även detta tas i beaktning, då kollektivavtalet kan innehålla specifika regler om uppsägningar.
Ha människan i fokus
Det är vanligtvis en jobbig upplevelse för de anställda att förlora sin anställning, och det är viktigt att agera medmänskligt i en sån här situation. Processen behöver ske med tydlig kommunikation för att minska oron, och arbetsmiljön behöver ses över både under och efter nedskärningarna för att behålla produktiviteten. Genom att visa medmänsklighet och ta hänsyn till medarbetaren skapas möjlighet för denne att lämna arbetsplatsen med en positiv upplevelse, och ett positivt avslut för medarbetaren är kärnan i employer branding.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis finns det flera olika aspekter som är viktiga att ha kunskap om vid en arbetsbrist. Det kan därför vara bra att ta hjälp för att tillgodose att processen hanteras i linje med rådande arbetsrättsliga lagar och med hänsyn till medarbetaren.
Behöver ni hjälp att hantera en arbetsbristsituation? Välkommen att kontakta oss så talar vi vidare om hur vi kan hjälpa er!
