Jan 30, 2025
Att hantera en arbetsbrist 
Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina…

Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal.

Vad är viktigt att tänka på i en arbetsbristsituation?

Nedskärningar eller omstrukturering av bolaget räknas som sakliga skäl för uppsägning av personal. En första och grundläggande utgångspunkt när ett företag hamnat i det här skedet är att följa arbetsrättsliga förfaranden. Det är också viktigt att all kommunikation i processen dokumenteras. Genom att ha en tydlig dokumentation kan arbetsgivaren bevisa att processen har genomförts på ett korrekt sätt om det senare skulle uppstå en tvist.

Vilka arbetsrättsliga regler gäller?

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren iaktta regler om uppsägningstid, turordning och omplaceringsskyldighet. Turordningsregler följer principen “sist in – först ut”. Innan turordningen fastställs får dock arbetsgivaren undanta högst tre medarbetare, om de är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Det betyder att medarbetaren ska ha en roll eller en kompetens som är av särskild betydelse för företagets fortsatta tillväxt och överlevnad. 

Medbestämmandelagen kräver att arbetsgivaren förhandlar med facket vid en arbetsbrist, och om företaget är anslutna till kollektivavtal behöver även detta tas i beaktning, då kollektivavtalet kan innehålla specifika regler om uppsägningar.

Ha människan i fokus

Det är vanligtvis en jobbig upplevelse för de anställda att förlora sin anställning, och det är viktigt att agera medmänskligt i en sån här situation. Processen behöver ske med tydlig kommunikation för att minska oron, och arbetsmiljön behöver ses över både under och efter nedskärningarna för att behålla produktiviteten. Genom att visa medmänsklighet och ta hänsyn till medarbetaren skapas möjlighet för denne att lämna arbetsplatsen med en positiv upplevelse, och ett positivt avslut för medarbetaren är kärnan i employer branding.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det flera olika aspekter som är viktiga att ha kunskap om vid en arbetsbrist. Det kan därför vara bra att ta hjälp för att tillgodose att processen hanteras i linje med rådande arbetsrättsliga lagar och med hänsyn till medarbetaren.

Behöver ni hjälp att hantera en arbetsbristsituation? Välkommen att kontakta oss så talar vi vidare om hur vi kan hjälpa er!


Läs mer

Senaste artiklarna

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more
Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar...

read more
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det samma, men strukturen har förenklats och för vissa arbetsroller innebär förnyelsen ett utökat ansvar. Julen står för dörren med klappar, god mat...

read more
Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

12 + 5 =