Dec 18, 2024
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  
Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det…

Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det samma, men strukturen har förenklats och för vissa arbetsroller innebär förnyelsen ett utökat ansvar. Julen står för dörren med klappar, god mat och lite välförtjänt ledighet. Men för alla inom byggbranschen är det en god idé att dessförinnan läsa in sig på vad som kommer förändras så snart det nya året tar vid.

Bakgrund

Nuvarande arbetsmiljölagstiftning trädde i kraft 1978, och har under de många år som gått dessutom kompletterats med EU-regler. Delar av regelverket har kommit att upplevas som ologiskt och motsägelsefullt, och en förenkling och modernisering har blivit nödvändig.

Den nya regelstrukturen har ett enklare språk, är tydligare och dessutom mer anpassningsbart till arbetslivet. De nuvarande 67 föreskriftshäftena har sorterats in i 15 nya för att skapa ett mer sammanhållet regelverk.

Vem ansvarar för arbetsmiljön?

Att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete är en grundläggande skyldighet för dig med arbetsgivaransvar. Detta innebär att du behöver planera och organisera arbetsmiljöarbetet, identifiera risker i arbetsmiljön och se över utrustning, produkter och utformning av arbetsplatsen. Det är ditt jobb att förebygga ohälsa och olyckor och skapa en god arbetsmiljö för arbetstagarna. För att lyckas med detta krävs att du som arbetsgivare samverkar med både arbetstagare och skyddsombud. Men frågan är, är detta verkligen så enkelt som det låter?

Vad innebär den nya regelstrukturen?

Den nya regelstrukturen har gjorts för att hjälpa er att lättare hitta, förstå och använda arbetsmiljöverkets regler. Förnyelsen består av tre delar:

  • Föreskrifter och allmänna råd insorterade i en ny struktur
  • Digitalisering av reglerna
  • Stödjande material på av.se

I stort gäller fortfarande samma skydd för arbetstagare, och samma krav för arbetsgivare, men ett viktigt undantag gäller byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare.

Så hur ska byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare förbereda sig för den nya regelstrukturen?

Den nya regelstrukturen innebär att byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare får ett tydligare och mer integrerat ansvar under hela byggprojektets gång. Om du besitter någon av de här rollerna behöver du först ta del av de grundläggande reglerna för projektering och byggarbetsmiljösamordning. Sedan behöver du se på övriga regler och:

  • Identifiera vilka risker som finns i din verksamhet
  • Bedöma riskerna och använda de regler som gäller där


Från den första januari ställs högre krav på riskbedömning, samordning och uppföljning. De tre största föreskrifterna berör de flesta arbetsplatser och gäller risker i arbetsmiljön, arbetsutrustning och personlig skyddsutrustning samt utformning av arbetsplatsen.

Sammanfattning

Som ansvarig för att följa arbetsmiljöverkets lagar och regler behöver du orientera dig i de föreskrifter som gäller för just din roll. Material har uppdaterats med nya namn och paragrafer, och sorterats upp. Arbetsmiljöverket har gjort sin regelstruktur enklare och mer lättförståelig, och har delat upp ansvaret utefter roll i verksamheten. Målet är att ingen ska bli sjuk, skadad eller dö av jobbet.

Källa: all information om den nya regelstukturen finns på arbetsmiljöverkets hemsida: https://www.av.se/om-oss/regel-och-foreskriftsarbete/regelfornyelse/arbetsmiljoverkets-nya-regelstruktur/


Läs mer

Senaste artiklarna

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more
Rekrytering är en investering

Rekrytering är en investering

I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt kompetens. Att rekrytera rätt person kan vara avgörande för att nå framgång, oavsett om det handlar om att öka produktiviteten, förbättra kundnöjdheten eller driva...

read more
Konstruktiv konflikthantering

Konstruktiv konflikthantering

Vissa konflikter är förutsägbara medan andra är svårförutsägbara. Det viktiga är dock inte att alltid motverka konflikter, utan snarare att veta hur de ska hanteras konstruktivt. Konflikter som hanteras på ett negativt sätt riskerar att leda till frustration,...

read more
Chefers arbetsmiljö förbisedd

Chefers arbetsmiljö förbisedd

Ett problem enligt kartläggningen av arbetsmiljöverket är att chefer inte inkluderas i medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapportering – chefers arbetsmiljö glöms bort! Skyddsombuden har en viktig roll att lyfta arbetsmiljörisker där...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

3 + 15 =