Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar uppnås.
Varför är det så viktigt att uppmärksamma stressignalerna i tid?
Långvarig stress har många negativa konsekvenser, och enligt Arbetsmiljöverket dör omkring 500 svenskar per år av arbetsrelaterad stress. Utöver den yttersta konsekvensen, kan stressen leda till att individen drabbas av bland annat:
- Utmattningssyndrom
- Hjärt & kärlsjukdomar
- Diabetes
- Högt blodtryck
Hur påverkar den arbetsrelaterade stressen arbetsgivaren?
Minskad produktivitet, hög personalomsättning, sämre företagsrykte samt olyckor och arbetsskador är några uppenbara konsekvenser på arbetsplatsen. Genom att identifiera stress tidigt kan arbetsgivaren istället vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra utbrändhet och långvarig sjukfrånvaro, något som leder till en friskare personalstyrka och minskar risken för arbetsrelaterade sjukdomar
Stressignaler att vara uppmärksam på
- Minnes- och koncentrationssvårigheter
- Sömnsvårigheter
- Ont i kroppen ex. axlar, rygg och nacke
- Förändrat beteende, glömska, aggression eller irritation, lätt till gråt, drar sig undan och deltar inte i sociala sammanhang.
- Du behöver ge återkommande kritik på utfört arbete till en medarbetare som du aldrig behövt göra tidigare exempelvis på grund av att arbetets resultat blir försenat eller försämrat.
- Ökad korttidssjukfrånvaro
Förebyggande åtgärder
För att undvika ovan nämna konsekvenser behöver arbetsgivaren jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete och friskfaktorer på arbetsplatsen.
Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en ständigt pågående process som inkluderar nedan fyra delar:
- Undersök arbetsmiljön regelbundet och var särskilt uppmärksam på:
- Om det finns arbetstagare som har högt arbetstempo under långa perioder
- Om det finns för lite tid för raster och återhämtning
- Hur den fysiska arbetsmiljön fungerar
- Bedöm riskerna
- Åtgärda riskerna – skriv en handlingsplan
- Arbeta med uppföljning
Friskfaktorer som får medarbetare att må bra på jobbet:
- Närvarande ledarskap
- Bra kommunikation
- Delaktighet
Sammanfattning
Genom att aktivt arbeta med stresshantering kan arbetsgivaren skapa en mer hälsosam, produktiv och attraktiv arbetsplats, vilket gynnar både organisationen och de anställda på lång sikt.
Vi hjälper gärna till om ni behöver hjälp med detta viktiga arbete! Välkommen att kontakta oss på AdwiseHR.
