Feb 25, 2025
Uppmärksamma stressignalerna i tid 
Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress…

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar uppnås. 

Varför är det så viktigt att uppmärksamma stressignalerna i tid? 

Långvarig stress har många negativa konsekvenser, och enligt Arbetsmiljöverket dör omkring 500 svenskar per år av arbetsrelaterad stress. Utöver den yttersta konsekvensen, kan stressen leda till att individen drabbas av bland annat: 

  • Utmattningssyndrom  
  • Hjärt & kärlsjukdomar  
  • Diabetes​ 
  • Högt blodtryck​ 

Hur påverkar den arbetsrelaterade stressen arbetsgivaren? 

Minskad produktivitet, hög personalomsättning, sämre företagsrykte samt olyckor och arbetsskador är några uppenbara konsekvenser på arbetsplatsen. Genom att identifiera stress tidigt kan arbetsgivaren istället vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra utbrändhet och långvarig sjukfrånvaro, något som leder till en friskare personalstyrka och minskar risken för arbetsrelaterade sjukdomar

Stressignaler att vara uppmärksam på

  • Minnes- och koncentrationssvårigheter 
  • Sömnsvårigheter 
  • Ont i kroppen ex. axlar, rygg och nacke 
  • Förändrat beteende, glömska, aggression eller irritation, lätt till gråt, drar sig undan och deltar inte i sociala sammanhang. 
  • Du behöver ge återkommande kritik på utfört arbete till en medarbetare som du aldrig behövt göra tidigare exempelvis på grund av att arbetets resultat blir försenat eller försämrat. 
  • Ökad korttidssjukfrånvaro 

Förebyggande åtgärder

För att undvika ovan nämna konsekvenser behöver arbetsgivaren jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete och friskfaktorer på arbetsplatsen.  

Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en ständigt pågående process som inkluderar nedan fyra delar: 

  1. Undersök arbetsmiljön regelbundet och var särskilt uppmärksam på: 
  • Om det finns arbetstagare som har högt arbetstempo under långa perioder 
  • Om det finns för lite tid för raster och återhämtning 
  • Hur den fysiska arbetsmiljön fungerar 
  1. Bedöm riskerna  
  2. Åtgärda riskerna – skriv en handlingsplan 
  3. Arbeta med uppföljning  

Friskfaktorer som får medarbetare att må bra på jobbet: 

  • Närvarande ledarskap  
  • Bra kommunikation 
  • Delaktighet  

Sammanfattning

Genom att aktivt arbeta med stresshantering kan arbetsgivaren skapa en mer hälsosam, produktiv och attraktiv arbetsplats, vilket gynnar både organisationen och de anställda på lång sikt.  

Vi hjälper gärna till om ni behöver hjälp med detta viktiga arbete! Välkommen att kontakta oss på AdwiseHR. 


Läs mer

Senaste artiklarna

Att hantera en arbetsbrist 

Att hantera en arbetsbrist 

Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal. Vad är viktigt att tänka på i en...

read more
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det samma, men strukturen har förenklats och för vissa arbetsroller innebär förnyelsen ett utökat ansvar. Julen står för dörren med klappar, god mat...

read more
Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more
Rekrytering är en investering

Rekrytering är en investering

I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt kompetens. Att rekrytera rätt person kan vara avgörande för att nå framgång, oavsett om det handlar om att öka produktiviteten, förbättra kundnöjdheten eller driva...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

3 + 10 =