Jan 30, 2025
Att hantera en arbetsbrist 
Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina…

Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal.

Vad är viktigt att tänka på i en arbetsbristsituation?

Nedskärningar eller omstrukturering av bolaget räknas som sakliga skäl för uppsägning av personal. En första och grundläggande utgångspunkt när ett företag hamnat i det här skedet är att följa arbetsrättsliga förfaranden. Det är också viktigt att all kommunikation i processen dokumenteras. Genom att ha en tydlig dokumentation kan arbetsgivaren bevisa att processen har genomförts på ett korrekt sätt om det senare skulle uppstå en tvist.

Vilka arbetsrättsliga regler gäller?

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska arbetsgivaren iaktta regler om uppsägningstid, turordning och omplaceringsskyldighet. Turordningsregler följer principen “sist in – först ut”. Innan turordningen fastställs får dock arbetsgivaren undanta högst tre medarbetare, om de är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Det betyder att medarbetaren ska ha en roll eller en kompetens som är av särskild betydelse för företagets fortsatta tillväxt och överlevnad. 

Medbestämmandelagen kräver att arbetsgivaren förhandlar med facket vid en arbetsbrist, och om företaget är anslutna till kollektivavtal behöver även detta tas i beaktning, då kollektivavtalet kan innehålla specifika regler om uppsägningar.

Ha människan i fokus

Det är vanligtvis en jobbig upplevelse för de anställda att förlora sin anställning, och det är viktigt att agera medmänskligt i en sån här situation. Processen behöver ske med tydlig kommunikation för att minska oron, och arbetsmiljön behöver ses över både under och efter nedskärningarna för att behålla produktiviteten. Genom att visa medmänsklighet och ta hänsyn till medarbetaren skapas möjlighet för denne att lämna arbetsplatsen med en positiv upplevelse, och ett positivt avslut för medarbetaren är kärnan i employer branding.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det flera olika aspekter som är viktiga att ha kunskap om vid en arbetsbrist. Det kan därför vara bra att ta hjälp för att tillgodose att processen hanteras i linje med rådande arbetsrättsliga lagar och med hänsyn till medarbetaren.

Behöver ni hjälp att hantera en arbetsbristsituation? Välkommen att kontakta oss så talar vi vidare om hur vi kan hjälpa er!


Läs mer

Senaste artiklarna

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Att bli uppsagd på grund av arbetsbrist är en relativt vanlig orsak till uppsägning. Men vad händer om uppsägningen sker under föräldraledigheten? Frågan kan väcka känslor, inte minst eftersom föräldraledigheten är just en ledighet och därmed förhoppningsvis fri från...

read more
Introduktion: lagkrav och lönsam  

Introduktion: lagkrav och lönsam  

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för...

read more
Därför behövs medarbetarundersökningar 

Därför behövs medarbetarundersökningar 

I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en...

read more
Varför behövs ens HR?

Varför behövs ens HR?

Har du hört det någon gång? Eller kanske tänkt det själv? Mindre företag tenderar att vilja lösa personalfrågorna själva och bakom det beslutet finns ofta målmedvetenhet och driv. Det låter handlingskraftigt, men när HR hålls utanför eller kopplas in för sent riskerar...

read more
Svåra samtal med en medarbetare

Svåra samtal med en medarbetare

Som chef kommer du förr eller senare att behöva hålla svåra samtal med dina medarbetare. Det kan exempelvis handla om prestation, beteende eller personliga utmaningar som spiller över i arbetet. Oavsett vad samtalet gäller är det ofta känsligt och konsekvensen blir...

read more
5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor, vänligen fyll i formuläret nedan eller kontakta oss direkt på 031-745 20 00 . Vi ser fram emot att höra från er!

4 + 6 =