Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för verksamhetens övergripande funktion och belysa eventuella risker. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska också presenteras, inklusive vem den anställde ska vända sig till i frågor som rör arbetsmiljön.
Introduktionens psykologiska betydelse
Utöver lagkraven finns det också praktiska och psykologiska skäl till varför en introduktion är viktig. En nyanställd befinner sig ofta i ett känsligt skede där behovet av att känna sig trygg, sedd och användbar är särskilt stort. Det finns ett behov att snabbt känna sig delaktig, att förstå sammanhanget och att kunna bidra. En bra introduktion hjälper medarbetaren att snabbare bli självständig samtidigt som risken minskar för missförstånd, fel och ohälsa.
Vanliga missuppfattningar
En vanligt förekommande inställning hos både arbetsgivare och nyanställda är att introduktionen inte behövs, att man ”tar det som det kommer” eller att den nyanställda är ”van att klara sig själv”. Men även den mest erfarna personen behöver en introduktion. Att vara ny i en organisation innebär alltid att möta en ny kultur, nya rutiner, nya människor och nya förväntningar. Att lämna någon att själv ”hitta vägen” kan både skapa onödig stress och resultera i en ohälsosam arbetsmiljö. Det är dessutom ett brott mot arbetsmiljölagen, som tydligt anger att arbetsgivare har ansvar att ge nyanställda en introduktion.
Den första tiden av introduktionen
Introduktionen börjar redan när anställningsavtalet är signerat. Ett kort samtal, ett sms eller ett välkomnande mejl innan första arbetsdagen visar omtanke och skapar trygghet. När det väl är dags att börja ska allt praktiskt vara på plats: dator, telefon, mejladress, nycklar med mera. Utöver det praktiska är det fint att välkomna med en blomma, ett personligt kort eller en inbjudan till lunch. Sådana gester sänder signaler om vilken typ av arbetsgivare man är.
En introduktion bör exempelvis innehålla:
- Tydliga arbetsuppgifter
- Introduktion till mål, vision och organisation
- Förväntningar på prestation, beteende och samarbete
- Genomgång av rutiner kring IT, säkerhet och personalfrågor
- Luft i schemat för reflektion och återhämtning
- Uppföljningsmöte: Hur har den första tiden varit?
Tips: Låt första arbetsdagen infalla mitt i veckan. Det gör starten lite mjukare.
Introduktionen påverkar arbetsgivarvarumärket
Slutligen är det bra att tänka på att en god introduktion stärker ert rykte. Den nyanställde delar ofta sin upplevelse med andra: i vardagen, i sociala medier eller i andra professionella sammanhang. Om känslan är positiv sprider det sig både internt och externt och stärker ert arbetsgivarvarumärke. Det gör det lättare att både attrahera och behålla kompetenta medarbetare.
Fem effekter av en bra introduktion
- Den nyanställde bekräftas i att ha valt rätt arbetsgivare
- Engagemanget ökar från första dagen
- Medarbetaren kommer snabbare in i rollen kan börja bidra
- Risken för arbetsrelaterad stress och olyckor minskar
- Arbetsgivarvarumärket stärks
Välkommen att kontakta oss om ni vill ha hjälp med introduktion och rekrytering – eller något annat inom HR-området!
