Aug 27, 2025
Introduktion: lagkrav och lönsam  
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge…

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för verksamhetens övergripande funktion och belysa eventuella risker. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska också presenteras, inklusive vem den anställde ska vända sig till i frågor som rör arbetsmiljön.

Introduktionens psykologiska betydelse

Utöver lagkraven finns det också praktiska och psykologiska skäl till varför en introduktion är viktig. En nyanställd befinner sig ofta i ett känsligt skede där behovet av att känna sig trygg, sedd och användbar är särskilt stort. Det finns ett behov att snabbt känna sig delaktig, att förstå sammanhanget och att kunna bidra. En bra introduktion hjälper medarbetaren att snabbare bli självständig samtidigt som risken minskar för missförstånd, fel och ohälsa.

Vanliga missuppfattningar

En vanligt förekommande inställning hos både arbetsgivare och nyanställda är att introduktionen inte behövs, att man ”tar det som det kommer” eller att den nyanställda är ”van att klara sig själv”. Men även den mest erfarna personen behöver en introduktion. Att vara ny i en organisation innebär alltid att möta en ny kultur, nya rutiner, nya människor och nya förväntningar. Att lämna någon att själv ”hitta vägen” kan både skapa onödig stress och resultera i en ohälsosam arbetsmiljö. Det är dessutom ett brott mot arbetsmiljölagen, som tydligt anger att arbetsgivare har ansvar att ge nyanställda en introduktion.

Den första tiden av introduktionen

Introduktionen börjar redan när anställningsavtalet är signerat. Ett kort samtal, ett sms eller ett välkomnande mejl innan första arbetsdagen visar omtanke och skapar trygghet. När det väl är dags att börja ska allt praktiskt vara på plats: dator, telefon, mejladress, nycklar med mera. Utöver det praktiska är det fint att välkomna med en blomma, ett personligt kort eller en inbjudan till lunch. Sådana gester sänder signaler om vilken typ av arbetsgivare man är. 

En introduktion bör exempelvis innehålla:

  • Tydliga arbetsuppgifter
  • Introduktion till mål, vision och organisation
  • Förväntningar på prestation, beteende och samarbete
  • Genomgång av rutiner kring IT, säkerhet och personalfrågor
  • Luft i schemat för reflektion och återhämtning 
  • Uppföljningsmöte: Hur har den första tiden varit?

Tips: Låt första arbetsdagen infalla mitt i veckan. Det gör starten lite mjukare.

Introduktionen påverkar arbetsgivarvarumärket

Slutligen är det bra att tänka på att en god introduktion stärker ert rykte. Den nyanställde delar ofta sin upplevelse med andra: i vardagen, i sociala medier eller i andra professionella sammanhang. Om känslan är positiv sprider det sig både internt och externt och stärker ert arbetsgivarvarumärke. Det gör det lättare att både attrahera och behålla kompetenta medarbetare.

Fem effekter av en bra introduktion 

  • Den nyanställde bekräftas i att ha valt rätt arbetsgivare
  • Engagemanget ökar från första dagen
  • Medarbetaren kommer snabbare in i rollen kan börja bidra
  • Risken för arbetsrelaterad stress och olyckor minskar
  • Arbetsgivarvarumärket stärks

Välkommen att kontakta oss om ni vill ha hjälp med introduktion och rekrytering – eller något annat inom HR-området!

Introduktion- för framgångsrik rekrytering & arbetsmiljö
Introduktion- för framgångsrik rekrytering & arbetsmiljö

Läs mer

Senaste artiklarna

Därför behöver du göra medarbetarundersökningar 

Därför behöver du göra medarbetarundersökningar 

I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en...

read more
Varför behövs ens HR?

Varför behövs ens HR?

Har du hört det någon gång? Eller kanske tänkt det själv? Mindre företag tenderar att vilja lösa personalfrågorna själva och bakom det beslutet finns ofta målmedvetenhet och driv. Det låter handlingskraftigt, men när HR hålls utanför eller kopplas in för sent riskerar...

read more
Svåra samtal med en medarbetare

Svåra samtal med en medarbetare

Som chef kommer du förr eller senare att behöva hålla svåra samtal med dina medarbetare. Det kan exempelvis handla om prestation, beteende eller personliga utmaningar som spiller över i arbetet. Oavsett vad samtalet gäller är det ofta känsligt och konsekvensen blir...

read more
5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more
Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

4 + 6 =