Feb 25, 2025
Uppmärksamma stressignalerna i tid 
Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress…

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar uppnås. 

Varför är det så viktigt att uppmärksamma stressignalerna i tid? 

Långvarig stress har många negativa konsekvenser, och enligt Arbetsmiljöverket dör omkring 500 svenskar per år av arbetsrelaterad stress. Utöver den yttersta konsekvensen, kan stressen leda till att individen drabbas av bland annat: 

  • Utmattningssyndrom  
  • Hjärt & kärlsjukdomar  
  • Diabetes​ 
  • Högt blodtryck​ 

Hur påverkar den arbetsrelaterade stressen arbetsgivaren? 

Minskad produktivitet, hög personalomsättning, sämre företagsrykte samt olyckor och arbetsskador är några uppenbara konsekvenser på arbetsplatsen. Genom att identifiera stress tidigt kan arbetsgivaren istället vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra utbrändhet och långvarig sjukfrånvaro, något som leder till en friskare personalstyrka och minskar risken för arbetsrelaterade sjukdomar

Stressignaler att vara uppmärksam på

  • Minnes- och koncentrationssvårigheter 
  • Sömnsvårigheter 
  • Ont i kroppen ex. axlar, rygg och nacke 
  • Förändrat beteende, glömska, aggression eller irritation, lätt till gråt, drar sig undan och deltar inte i sociala sammanhang. 
  • Du behöver ge återkommande kritik på utfört arbete till en medarbetare som du aldrig behövt göra tidigare exempelvis på grund av att arbetets resultat blir försenat eller försämrat. 
  • Ökad korttidssjukfrånvaro 

Förebyggande åtgärder

För att undvika ovan nämna konsekvenser behöver arbetsgivaren jobba med systematiskt arbetsmiljöarbete och friskfaktorer på arbetsplatsen.  

Det systematiska arbetsmiljöarbetet är en ständigt pågående process som inkluderar nedan fyra delar: 

  1. Undersök arbetsmiljön regelbundet och var särskilt uppmärksam på: 
  • Om det finns arbetstagare som har högt arbetstempo under långa perioder 
  • Om det finns för lite tid för raster och återhämtning 
  • Hur den fysiska arbetsmiljön fungerar 
  1. Bedöm riskerna  
  2. Åtgärda riskerna – skriv en handlingsplan 
  3. Arbeta med uppföljning  

Friskfaktorer som får medarbetare att må bra på jobbet: 

  • Närvarande ledarskap  
  • Bra kommunikation 
  • Delaktighet  

Sammanfattning

Genom att aktivt arbeta med stresshantering kan arbetsgivaren skapa en mer hälsosam, produktiv och attraktiv arbetsplats, vilket gynnar både organisationen och de anställda på lång sikt.  

Vi hjälper gärna till om ni behöver hjälp med detta viktiga arbete! Välkommen att kontakta oss på AdwiseHR. 


Läs mer

Senaste artiklarna

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Att bli uppsagd på grund av arbetsbrist är en relativt vanlig orsak till uppsägning. Men vad händer om uppsägningen sker under föräldraledigheten? Frågan kan väcka känslor, inte minst eftersom föräldraledigheten är just en ledighet och därmed förhoppningsvis fri från...

read more
Introduktion: lagkrav och lönsam  

Introduktion: lagkrav och lönsam  

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för...

read more
Därför behövs medarbetarundersökningar 

Därför behövs medarbetarundersökningar 

I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en...

read more
Varför behövs ens HR?

Varför behövs ens HR?

Har du hört det någon gång? Eller kanske tänkt det själv? Mindre företag tenderar att vilja lösa personalfrågorna själva och bakom det beslutet finns ofta målmedvetenhet och driv. Det låter handlingskraftigt, men när HR hålls utanför eller kopplas in för sent riskerar...

read more
Svåra samtal med en medarbetare

Svåra samtal med en medarbetare

Som chef kommer du förr eller senare att behöva hålla svåra samtal med dina medarbetare. Det kan exempelvis handla om prestation, beteende eller personliga utmaningar som spiller över i arbetet. Oavsett vad samtalet gäller är det ofta känsligt och konsekvensen blir...

read more
5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor, vänligen fyll i formuläret nedan eller kontakta oss direkt på 031-745 20 00 . Vi ser fram emot att höra från er!

10 + 8 =