I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en medarbetarundersökning!
Varför ska man göra medarbetarundersökningar?
Stora organisationer tillämpar ofta medarbetarundersökningar för att fånga upp exempelvis engagemang, trivsel och arbetsmiljöfrågor. Men det är minst lika relevant för mindre företag. I en mindre organisation märks det direkt om motivationen sviktar eller om arbetsmiljön brister. Samtidigt kan det vara svårt att fånga upp signaler i tid, särskilt om det råder en “vi-är-så-nära-varandra-att-vi-känner-av-allt-ändå”-mentalitet. För faktum är att många medarbetare inte berättar allt vid spontana samtal eller på lunchrasten. Det spelar ingen roll att ni försöker ha en öppen och transparent dialog – vissa personer är för konflikträdda för att ta upp något som skaver eller som inte fungerar. En anonym undersökning öppnar därför upp för ärliga åsikter och ger således ett underlag som du som chef kan agera på för att förbättra företaget. Dessutom är medarbetarundersökningar ett sätt att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket är ett lagkrav för alla arbetsgivare!
Vad ska man fråga om?
Det finns ett antal olika standardfrågor som brukar finnas med i en medarbetarundersökning, men det viktigaste är att frågorna passar er verksamhet. Kort sagt: fråga om det som betyder mest, både för verksamhetens framgång och för människorna i den. Tre exempel på områden som däremot ofta är bra att inkludera är följande:
- Arbetets innehåll
- Trivsel och kultur
- Ledarskapet
Hur går det till?
Det finns olika sätt att resonera gällande hur ofta man bör genomföra medarbetarundersökningar. För mindre företag finns det fördelar med tätare pulsmätningar, eftersom varje individs prestation har en mer direkt och märkbar inverkan på hela verksamheten. Det generella rådet är annars att genomföra en medarbetarundersökning en gång per år. Det ger en bra balans mellan att fånga upp åsikter och att undvika “mättrötthet” bland medarbetarna.
När undersökningen är genomförd är det viktigaste att du följer upp resultatet och vidtar åtgärder baserat på feedbacken. Själva verktyget är sekundärt, men ett bra system kan underlätta processen. När vi på AdwiseHR hjälper våra kunder att genomföra medarbetarundersökningar använder vi arbetsmiljösystemet Prewoe. Prewoe är en digital plattform som är utformad för att underlätta det systematiska arbetsmiljöarbetet, där medarbetarundersökningar ingår.
Se undersökningen som ett relationsverktyg
Ett sista tips är att se medarbetarundersökningen som något mycket mer än bara ett kontrollinstrument. Betrakta det istället som ett relationsverktyg. Genom att göra en medarbetarundersökning signalerar du: “Jag vill förstå hur du har det och jag är beredd att agera för att förbättra situationen.” Speciellt i mindre företag är kulturen extra viktig. Att lyssna är då ett steg mot en bättre kultur, men det viktigaste är att agera på den feedback du får. Det är då som verklig skillnad kan nås och det är då som du stärker medarbetarnas förtroende för dig och för er som företag.
