Jul 29, 2025
Därför behövs medarbetarundersökningar 
I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och…

I ett mindre företag är varje individ särskilt viktig. Alla är nära verksamheten, ofta med breda roller och stort ansvar. Just därför är det också extra viktigt att förstå hur medarbetarna har det. Hur kan man då förstå det? Ett sätt är att göra en medarbetarundersökning! 

Varför ska man göra medarbetarundersökningar?

Stora organisationer tillämpar ofta medarbetarundersökningar för att fånga upp exempelvis engagemang, trivsel och arbetsmiljöfrågor. Men det är minst lika relevant för mindre företag. I en mindre organisation märks det direkt om motivationen sviktar eller om arbetsmiljön brister. Samtidigt kan det vara svårt att fånga upp signaler i tid, särskilt om det råder en “vi-är-så-nära-varandra-att-vi-känner-av-allt-ändå”-mentalitet. För faktum är att många medarbetare inte berättar allt vid spontana samtal eller på lunchrasten. Det spelar ingen roll att ni försöker ha en öppen och transparent dialog – vissa personer är för konflikträdda för att ta upp något som skaver eller som inte fungerar. En anonym undersökning öppnar därför upp för ärliga åsikter och ger således ett underlag som du som chef kan agera på för att förbättra företaget. Dessutom är medarbetarundersökningar ett sätt att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet, vilket är ett lagkrav för alla arbetsgivare!

Vad ska man fråga om?

Det finns ett antal olika standardfrågor som brukar finnas med i en medarbetarundersökning, men det viktigaste är att frågorna passar er verksamhet. Kort sagt: fråga om det som betyder mest, både för verksamhetens framgång och för människorna i den. Tre exempel på områden som däremot ofta är bra att inkludera är följande:

  • Arbetets innehåll
  • Trivsel och kultur
  • Ledarskapet 

Hur går det till?

Det finns olika sätt att resonera gällande hur ofta man bör genomföra medarbetarundersökningar. För mindre företag finns det fördelar med tätare pulsmätningar, eftersom varje individs prestation har en mer direkt och märkbar inverkan på hela verksamheten. Det generella rådet är annars att genomföra en medarbetarundersökning en gång per år. Det ger en bra balans mellan att fånga upp åsikter och att undvika “mättrötthet” bland medarbetarna. 

När undersökningen är genomförd är det viktigaste att du följer upp resultatet och vidtar åtgärder baserat på feedbacken. Själva verktyget är sekundärt, men ett bra system kan underlätta processen. När vi på AdwiseHR hjälper våra kunder att genomföra medarbetarundersökningar använder vi arbetsmiljösystemet Prewoe. Prewoe är en digital plattform som är utformad för att underlätta det systematiska arbetsmiljöarbetet, där medarbetarundersökningar ingår.

Se undersökningen som ett relationsverktyg

Ett sista tips är att se medarbetarundersökningen som något mycket mer än bara ett kontrollinstrument. Betrakta det istället som ett relationsverktyg. Genom att göra en medarbetarundersökning signalerar du: “Jag vill förstå hur du har det och jag är beredd att agera för att förbättra situationen.” Speciellt i mindre företag är kulturen extra viktig. Att lyssna är då ett steg mot en bättre kultur, men det viktigaste är att agera på den feedback du får. Det är då som verklig skillnad kan nås och det är då som du stärker medarbetarnas förtroende för dig och för er som företag.


Läs mer

Senaste artiklarna

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Uppsagd på grund av arbetsbrist under föräldraledighet

Att bli uppsagd på grund av arbetsbrist är en relativt vanlig orsak till uppsägning. Men vad händer om uppsägningen sker under föräldraledigheten? Frågan kan väcka känslor, inte minst eftersom föräldraledigheten är just en ledighet och därmed förhoppningsvis fri från...

read more
Introduktion: lagkrav och lönsam  

Introduktion: lagkrav och lönsam  

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:01) ska arbetsgivaren så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Introduktionen ska ge insyn i de egna arbetsuppgifterna och hur dessa hänger samman med andras. Den ska också ge en förståelse för...

read more
Varför behövs ens HR?

Varför behövs ens HR?

Har du hört det någon gång? Eller kanske tänkt det själv? Mindre företag tenderar att vilja lösa personalfrågorna själva och bakom det beslutet finns ofta målmedvetenhet och driv. Det låter handlingskraftigt, men när HR hålls utanför eller kopplas in för sent riskerar...

read more
Svåra samtal med en medarbetare

Svåra samtal med en medarbetare

Som chef kommer du förr eller senare att behöva hålla svåra samtal med dina medarbetare. Det kan exempelvis handla om prestation, beteende eller personliga utmaningar som spiller över i arbetet. Oavsett vad samtalet gäller är det ofta känsligt och konsekvensen blir...

read more
5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

5 saker snabbväxande bolag önskar att de prioriterat tidigare

Känner du igen dig i att jonglera allt från produktutveckling till fakturering, och HR hamnar längst ned på listan? Du är inte ensam. I de tidiga skedena av ett bolags existens är det naturligt att fokusera primärt på produktutveckling och försäljning. Att få affären...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor, vänligen fyll i formuläret nedan eller kontakta oss direkt på 031-745 20 00 . Vi ser fram emot att höra från er!

3 + 5 =