Varje arbetsplats har en viss organisationskultur. Hur organisationskulturen tar sig uttryck varierar beroende på arbetsplats, men vad som däremot inte varierar är att organisationskulturen är en bidragande faktor till hur människorna på arbetsplatsen trivs och mår. Organisationskultur är därför en viktig aspekt att beakta för att förstå varför människorna i en organisation agerar och tänker som de gör, men även för att ha möjlighet att skapa en god och välfungerande organisationskultur. Men vad är egentligen organisationskultur?
Tre nivåer av organisationskultur
Det har genom åren uppkommit flera olika definitioner av organisationskultur, men centralt för de flesta definitioner är att organisationskultur innefattar upplevelser, åsikter och tankar som är gemensamma för flera personer i en organisation. Ett av de mest kända namnen inom organisationskultur är Edgar Schein (1991). Schein menade att organisationskultur består av tre olika nivåer. Den första nivån, som är basen i organisationskultur, är grundläggande antaganden. Det syftar till de uppfattningar och meningar som är så självklara att de tas för givna. Dessa framstår vanligen som sanningar och är därav svåra att ifrågasätta, vilket även är en anledning till att organisationskultur vanligen är svårt att förändra. Men vad exakt innehåller dessa grundläggande antaganden? Schein identifierade sju dimensioner som kan användas för att särskilja olika kulturer. Dessa är följande: hur förhållandet mellan organisation och omvärld uppfattas, vilken syn man har på människan, hur organisationen kommer fram till en sanning, hur organisationen betraktar tid, vilka antaganden som finns om den mänskliga naturen, hur man ser på relationer mellan människor och hur man ser på konflikter. Dessa sju kulturdimensioner har visat sig vara en utgångspunkt för att karakterisera kulturer.
Den andra nivån i Scheins modell är värderingar och normer. Värderingar talar om vad som är gott och önskvärt, vad som värdesätts och vad som önskas tas tillvara och befrämja. Värderingar är ofta en produkt av ens grundläggande antaganden. Finns det exempelvis ett grundläggande antagande om att människor är lata så kan det tyckas naturligt att anställda bör styras och kontrolleras. Ett problem är dock att det ofta tenderar att råda bristande överensstämmelse mellan vad en person säger och tror om de värderingar som styr hens beteende och de grundläggande antaganden som faktiskt styr beteende. Detta beror bland annat på att värderingar vanligen är mer synliga och medvetna, medan grundläggande antaganden är så givna att de inte ens reflekteras över. Vad gäller normer är de, som allmänt känt, oskrivna regler. Det som skiljer värderingar från normer är att medan värderingar är abstrakta ideal så är normer mer konkreta regler som förväntas följas. Tydliga normer bidrar till att reducera osäkerhet om hur man ska agera i olika situationer. Normer och värderingar spelar alltså en viktig roll i att bestämma vad som anses rätt och fel. Den sista och översta nivån är artefakter och symboler. Det innefattar alla de kulturella uttryck som går att uppfatta med sinnena. Det kan vara konkreta, fysiska föremål likväl som det kan vara språk och beteenden. Oavsett så är symboliska och expressiva former viktiga aspekter att beakta för att förstå hur organisationsmedlemmar tänker och agerar. Exempelvis kan en chef som går omkring “på golvet” signalera att det inte är stort avstånd mellan ledare och anställda. På samma sätt kan exempelvis en tavla med ett visst citat signalera vilket beteende och jargong som är okej.
Ledare är kulturbärare
Men hur utvecklas organisationskultur? Det finns flera aspekter som bidrar till att utveckla en organisationskultur. Några faktorer som spelar in i kulturens utveckling är omvärld, organisationsmedlemmarnas personlighet och beteende samt ledarskap. Forskning har visat att särskilt ledarskap är starkt sammankopplat med organisationskultur, vilket kan tyckas rimligt eftersom ledarskap påverkar i princip allt som sker i en organisation. Ledare är alltså kulturbärare. Det innebär även att ledare har en viktig uppgift i form av att agera i linje med önskad organisationskultur. Det är dock väsentligt att betona att likväl som att ledarskapet har en inverkan på kulturen så har även kulturen en inverkan på ledarskapet. Det finns ofta ett element av kulturell bestämning i ett ledarskap. Annorlunda uttryckt så överlappar ledarskap och organisationskultur varandra.
Så vad är organisationskultur?
Organisationskultur är den kultur som finns på en given arbetsplats, vilken består av kulturella betydelser som formar agerande, tänkande och känslor hos människorna i organisationen. Vill man förstå varför människor på en arbetsplats agerar, tänker och känner på ett visst sätt så är organisationskultur en viktig aspekt att beakta, analysera och förstå.
Om ni upplever att organisationskultur är något ni behöver hjälp med så är ni välkomna att kontakta oss!