Jun 3, 2021
Nya regler om arbetsanpassning
Den 1 juni i år, så uppdaterades arbetsmiljöverkets nya regler gällande arbetsanpassning; (AFS 2020:5). Föreskrifterna har ett tydligare…

Den 1 juni i år, så uppdaterades arbetsmiljöverkets nya regler gällande arbetsanpassning; (AFS 2020:5). Föreskrifterna har ett tydligare fokus på de arbetslivs- och arbetsplatsinriktade insatserna, det vill säga, de delar som arbetsgivaren rår över.

Men vad är egentligen arbetsanpassning specifikt?

Det systematiska arbetsmiljöarbetet är grunden för att förebygga ohälsa och olycksfall och skapa en tillfredsställande arbetsmiljö för alla. Ibland räcker inte det. Då behöver arbetsgivaren arbeta med arbetsanpassningar för enskilda medarbetare. Som arbetsgivare är du skyldig att fortlöpande se över om någon har behov av anpassning, att ha rutiner för hur nu ni skall arbeta vidare om det kommer fram information om att det finns ett behov av arbetsanpassning. För dig som chef är det viktigt att testa olika arbetsanpassningar, utvärdera efter en tid och justera om det behövs. Med tidiga arbetsanpassningar kan man ta tillvara på arbetsförmåga och minska risk för ohälsa och sjukfrånvaro. Självklart ska även medarbetaren som detta berör ha möjlighet att medverka i hela processen kring dennes arbetsanpassning. Exempelvis kan arbetsanpassningar handla om:

• En socialsekreterare som under en period arbetar mer med utvecklingsfrågor för att minska mängden klientkontakter.
• En lärare som under en period inte är mentor.
• En administratör som får arbeta hemifrån.
• En handläggare som får ergonomiska hjälpmedel som exempelvis en ståmatta eller ett underarmsstöd.
• En bussförare som får en ergonomiskt utformad och anpassningsbar förarstol.
• En undersköterska som får annat schema för att undvika långa pass.
• Ett sjukvårdsbiträde som inte behöver utföra tunga lyft.

Detta innebär dock inte att arbetsgivarens ansvar för rehabilitering har slopats. Bestämmelserna om rehabilitering finns i socialförsäkringsbalken och innebär bland annat att arbetsgivaren i vissa fall ska ta fram en plan för återgång i arbete.

De gamla föreskrifterna om arbetsanpassning och rehabilitering var från 1994 och behövde göras om och uppdateras, så en viktig förändring är att den nya föreskriften enbart fokuserar på arbetsanpassning och inte rehabilitering. Med denna åtgärd vill man förtydliga reglerna och även trycka på att arbetsanpassning handlar om åtgärder i den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Anpassning i arbetslivet AdwiseHR

Läs mer

Senaste artiklarna

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more
Rekrytering är en investering

Rekrytering är en investering

I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt kompetens. Att rekrytera rätt person kan vara avgörande för att nå framgång, oavsett om det handlar om att öka produktiviteten, förbättra kundnöjdheten eller driva...

read more
Konstruktiv konflikthantering

Konstruktiv konflikthantering

Vissa konflikter är förutsägbara medan andra är svårförutsägbara. Det viktiga är dock inte att alltid motverka konflikter, utan snarare att veta hur de ska hanteras konstruktivt. Konflikter som hanteras på ett negativt sätt riskerar att leda till frustration,...

read more
Chefers arbetsmiljö förbisedd

Chefers arbetsmiljö förbisedd

Ett problem enligt kartläggningen av arbetsmiljöverket är att chefer inte inkluderas i medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapportering – chefers arbetsmiljö glöms bort! Skyddsombuden har en viktig roll att lyfta arbetsmiljörisker där...

read more
Avveckla personal professionellt och medmänskligt

Avveckla personal professionellt och medmänskligt

Uppsägningar och avskedanden är delar av arbetslivet som kan vara både känslomässigt utmanande och juridiskt komplexa, men ibland är de tyvärr nödvändiga för företagets fortsatta tillväxt och överlevnad. Vid avveckling av personal finns en rad olika delar att beakta...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

2 + 11 =