Vad är det som gör att medarbetare mår bra och att sjukfrånvaron hålls nere på en arbetsplats? Vad kan man som arbetsgivare göra för att främja hälsa och både bibehålla och stärka människors fysiska och psykiska välbefinnande? Det finns flera olika delar som främjar hälsa och välmående på arbetsplatsen, men investering i hälsofrämjande insatser ger vanligen avkastning. Närvarande ledarskap, bra kommunikation och delaktighet – det är några av de friskfaktorer som får människor att må bra på jobbet (sunt arbetsliv). Men hur gör man i praktiken?
Mental hälsa och stresshantering
Företag bör fokusera på den mentala hälsan hos sina anställda. Detta kan inkludera att erbjuda stödresurser som tillgång till terapeutiska tjänster, stresshanteringskurser och mindfulness-sessioner. Att skapa en öppen dialog om mental hälsa och främja en kultur där det är okej att be om hjälp är avgörande för att minska stigma och öka välbefinnandet. Föreläsningar och utbildning inom hälsa och träning kan också vara ett komplement.
Vi har ett samarbete med Mindtemp. Kika gärna närmare på Mindtemp en hälsofrämjande app som skapar att samtalsklimatet blir mer öppet och tillåtande uppåt, nedåt och åt sidorna. Samt skapar mer psykologisk trygghet på er arbetsplats och ökat välmående då HR och ledning kan få analyser och rapporter i realtid hur företaget och medarbetarna mår och kan arbeta mer proaktivt med interventioner där det behövs samt även förebygga skadlig stress som kan skada både medarbetaren och organisationen och bli väldigt kostsamt i längden.
Börja aktivera er
Genom en hälsoutmaning där alla uppmuntras att komma i gång att röra sig mer i sin vardag samt under arbetstid. Ett sätt att motivera fler anställda till ett mer hälsosamt beteende och ökat engagemang utse en dedikerad projektledare. Aktiviteter såsom stegräkning, Walk n Talk-möten, ha stående möten, höj och sänkbart skrivbord, cykla till och från jobbet, lunchpromenader. Gemensam träning under arbetstid 1 gång per vecka och även egen träning man utför efter arbetstid. Sätt upp ett poängsystem för varje sak man utför och ge ut priser till de som uppnår rimliga mål som man sätter efter varje persons egen nivå. Arbeta efter SMART-modellen.
En rättvis och transparent organisation
Medarbetarna upplever organisationen som schysst. Beslut är välmotiverade, rättvisa, transparenta och efterlevs. Roller, ansvar och mandat är tydliga. Det råder tillit mellan organisationens olika nivåer, verksamheter och individer. Värdegrund, policys och rutiner är väl kända, relevanta och följs.
Ett närvarande, tillitsfullt och engagerat ledarskap
Ledare är tillgängliga, tydliggör mål, inspirerar och visar vägen. De utvecklar relationer och visar tillit genom att ge ansvar, stöd och möjligheter. Chefer och medarbetare tar ansvar och tydliggör vad de behöver för att göra sina uppgifter och nå uppsatta mål. Alla ser till verksamhetens bästa och driver gemensamt verksamheten framåt.
Kompetensutveckling
Det bör finnas strukturer för att ta vara på och utveckla kompetens och erfarenhet inom organisationen. Det sker genom utbildning, byte av arbetsuppgifter eller roll, eller annan form av kompetensutbyte. Organisationen är lärande (suntarbetsliv)– medarbetare får möjlighet att lära av varandra och utvecklas tillsammans i vardagen.
Skulle ni vilja ha hjälp med idéer och struktur för hur ni kan komma i gång med ett mer hälsofrämjande arbete så kan vi boka in ett möte och tillsammans komma fram till hur ert hälsofrämjande arbete skulle kunna se ut.
Ni når oss på tel. 031-745 20 00. Mail: info@adwisehr.se