Mar 25, 2023
Vad kostar felrekrytering?
Att tid är pengar är redan känt, men en felrekrytering vad kostar det?  Som många av er vet…

Att tid är pengar är redan känt, men en felrekrytering vad kostar det?  Som många av er vet så är det vanligt att rekryteringsprocesser är långa och utdragna och att det drar ut på tiden kan i sig vara en orsak till att de blir mindre lyckade. Orsakerna till att det ibland blir fel kan vara många läs gärna min föregående artikel som belyser några anledningar till felrekrytering lite närmare.

Vad skulle du säga att en felrekrytering kostat dig? 

Tittar vi på vad som sägs i litteratur och i artiklar så uppskattar de att kostnaden ligger mellan 250 000 och 1Mkr, och ibland mer än så! Förutom en långdragen process som är tidskrävande, så visar även statistiken att endast 45% av de stora företagens – och 52% av småföretagarnas rekryteringar blir lyckade enligt en undersökning som Pwc och Poolia genomförde 2013.

Se nedan (sammanfattade) generella kostnader över vad som egentligen är kostsamt i felrekryteringen:

▪️ Lön
▪️ Tiden det tar att samtala/förhandla
▪️ Sjukskrivningar (är inte ovanligt om arbetstagaren inte trivs eller kan prestera)
▪️ Kostnader för ”utköp” och eventuellt omställningsstöd.
▪️ Produktionsförlust/kundförlust
▪️ Tvingas hyra in kompetens under en övergångsperiod
▪️ Kostnad för att genomföra en ny rekryteringsprocess
▪️ Arbetsmiljöproblem (konflikter, högre arbetsbelastning m.m.)
▪️ Ny upplärningstid
▪️ Skadat varumärke

I min föregående artikel underströk jag att felrekryteringar ska ses ur både arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv vilket jag även vill påminna om här. Utifrån arbetstagarens situation kan en felrekrytering innebära ohälsa, risk för arbetslöshet samt att det kostar även i tid och energi. Den här tiden måste också värderas som en individuell kostnad, framförallt om en arbetstagare säger upp sig från en trygg anställning för att byta tjänst. Här har du som arbetsgivare ett stort ansvar att göra ett ordentligt grundarbete, vara tydlig med förväntningar och vilka krav ni ställer på tjänsten ni erbjuder. Som kandidat är det på samma sätt viktigt att ge en ärlig bild av dina kompetenser och egenskaper, ingen tjänar på en felrekrytering! 

En annan aspekt är att befintlig personal också påverkas av felrekryteringar och hög personalomsättning, det är inte ovanligt att ”fel” person väljer att avsluta sin anställning eller blir sjukskriven pga arbetsbelastning eller andra arbetsmiljöproblem.

Otydliga processer inom HR ökar inte bara risken för felrekryteringar utan ökar också risken för ohälsa, konflikter och kompetensförluster vilket kan få förödande konsekvenser, inte bara för er ekonomi men också för ert arbetsgivarvarumärke. Slutligen: Det är ett hantverk att rekrytera och det tar tid, har du inte möjlighet att genomföra processen med kvalité eller om du är osäker på någon del, be om hjälp! 

Felrekrytering-Vad-kostar-det-AdwiseHR-Göteborg

Läs mer

Senaste artiklarna

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar...

read more
Att hantera en arbetsbrist 

Att hantera en arbetsbrist 

Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal. Vad är viktigt att tänka på i en...

read more
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det samma, men strukturen har förenklats och för vissa arbetsroller innebär förnyelsen ett utökat ansvar. Julen står för dörren med klappar, god mat...

read more
Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

10 + 5 =