Idag vill jag passa på att diskutera ett ämne som blivit allt mer aktuellt senaste åren, nämligen distansarbete, och hur det tudelade ordet fått svenskarna att delas in i två läger.
Sedan Coronaviruset bröt ut så har en stor del av den svenska befolkningen arbetat hemifrån och distanserat sig alltmer från omvärlden och ”den normala jobbsituationen”. Distansarbete blev det nya ”normala” och teknologin har gjort att vi ändå kunnat hålla kontakt och utföra våra arbetsuppgifter på ett relativt smidigt sätt (förutom alla gånger wi-fi:et låg nere, eller barnen hoppade runt i bakgrunden!) Men det betydde även att det svenska folket delades in i två läger där ena parten tyckte att distansarbetet var toppen, och den andra ville skynda sig tillbaka till kontoret så fort tillfället gavs.
Men hur har vi upprätthållit vårt ledarskap under tiden? När en ”high five” blivit en digital gul hand, under tiden ikoner med våra initialer blivit det nya porträttet och samtidigt som våra arbetsuppgifter hängt på en skör osynlig tråd som kallats wi-fi?
Enligt arbetsmiljöverket så kräver en hälsosam arbetssituation ett bra samarbete mellan chef och medarbetare, eftersom arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, även vid arbete hemifrån. Det säger arbetsmiljölagen. I samma lag står även att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.
Men detta är lättare sagt än gjort, eftersom vi inte kan läsa av kroppsspråk, humör eller beteende på samma sätt när vi arbetar digitalt. Därför kanske inte arbetsgivaren i detta fall kan dra en lättnadens suck… utan det blir ännu viktigare att hålla koll på sin personals hälsa och välmående. Jag har därför valt att sammanställa en liten lista med tips till dig som är ledare och som får leda digitalt ett (förhoppningsvis!) litet tag till:
• Ha regelbundna individuella möten där det är fokus på måendet och hur det fungerar att arbeta på distans, saknas viktiga förutsättningar och hur kan vi lösa det på bästa sätt.
• Fortsätt ha regelbundna gruppmöten och gör dem så personliga du kan. Se till att du SER och HÖR alla som deltar. Om det går är det bra att alla har kameran påslagen, finns såklart undantag. Lika mycket som alla bör synas och höras under fysiska möten, så bör de synas digitalt.
• Som alltid är det A & O att vara TYDLIG i sin kommunikation kring vad som ska uträttas och förväntas, samt hur och när vi ska kommunicera med varandra för att det ska bli effektivt. (telefon, mail, videomöten och eventuellt ses fysiskt).
• Ha en kontinuerlig dialog med gruppen hur vi ska arbeta för att stötta varandra, vilka forum krävs för att vi ska både må bra men också arbeta effektivt. Precis som för vilket möte som helst, måste vi ha ett syfte/agenda med mötet för att det ska vara så meningsfullt och nyttigt som möjligt. Ha inte möten för ’mötets skull’, då är risken att dina anställda tappar intresset eller inte tar mötena på allvar.
• Be om tydlighet och god verbal kommunikation av dina medarbetare. Se till att alla lyssnar när någon talar, och gör rum för frågor. Ett möte handlar inte om envägskommunikation, oftast.
• Var kreativ! Se till att damma av Power Point kunskaperna, kör en omgång i iMovie eller annat videoverktyg, eller skapa en rolig sketch som startar upp mötet med ett leende på allas läppar! Då lovar jag att succén börjar redan där.
Sista punkten tar jag helst inte i punktform, just för att du ska få upp ögonen för hur viktigt det är att fira! Även de minsta bemärkelserna är värda att fira. Det är ju varje liten vinst som för oss närmare vårt mål, så se till att påminna dina medarbetare om deras värde och lyft dem när något går extra bra!