Nov 15, 2023
Avsluta med en proffsig offboarding och ett avslutande samtal
Dags att säga hejdå till en medarbetare som väljer att avsluta sin anställning hos er! Det är mycket…

Dags att säga hejdå till en medarbetare som väljer att avsluta sin anställning hos er! Det är mycket att tänka på när någon väljer att avsluta sin anställning. Återlämning av arbetsverktyg, nycklar, dator, mobil, m.m samt att ni behöver hitta en ny medarbetare som ska ersätta den som slutar. Det kan vara ett tillfälle att påminna dem om deras prestationer och visa uppskattning för deras arbete. Att avsluta en anställning med en avtackning och ett samtal glöms ofta bort – men är viktigare än du tror. Underskatta inte betydelsen av ett positivt avslutande samtal – offboardingen!

Checklista för en bra offboarding:

  1. Gå igenom det praktiska med medarbetaren, boka in ett exitsamtal med närmsta chef och ett avslutande samtal med någon HR-funktion.
  2. Gör en checklista på delegering och överlämning.
  3. Planera överlämningen, vem ska ta över, gör en plan för överlämning, ta vara på medarbetarens kunskap, för att inte förlora någon information.
  4. Utför avslutande samtal och exitsamtal.
  5. Ordna en avtackning enligt medarbetarens önskemål.
  6. Avsluta abonnemang, ta bort behörigheter, hantera e-postkonton m.m.

Ärligt och autentiskt avslutande samtal

Ett avslutande samtal med medarbetaren som ska sluta är ett bra sätt att samla in värdefull feedback kring vad som skulle kunna förbättras. Du kan på så sätt öka kunskapen om hur organisationen kan bli bättre på att attrahera och behålla värdefulla medarbetare.

Viktigt att ni har en rutin och tar vara på tiden som medarbetaren är kvar

För att få ett så ärligt och autentiskt avslutande samtal bör det inte hållas av närmaste chef utan av någon med en HR-funktion. Men närmsta chef bör ha ett exitsamtal med medarbetaren som är mer inriktad på positiv feedback. Ni behöver också se till att det blir en bra överlämning av arbetsuppgifter och kunskapsöverföring till eventuella ersättare i god tid.

Varför är ett avslutande samtal viktigt?

Främsta syftet är att få göra ett bra avslut den medarbetaren som slutar och önska hen lycka till i framtiden. Det är av stort värde att få både positiv och negativ feedback på hur vi skulle kunna göra vår arbetsplats mer attraktiv och har då möjligheter till förbättringar i framtiden. Visa intresse för medarbetarens erfarenheter och synpunkter. Viktigt att ha en rutin och att ställa vissa väl utvalda frågor och att man sedan analyserar svaren. Detta kommer göra er till ett företag som är mer attraktivt och förbättrar ert företags rykte för kommande rekryteringar.

Ett annat viktigt mål är att den som slutar ska känna att allt är sagt och därför lämnar företaget med en så positiv känsla som möjligt. – Den som slutar ska känna att hen verkligen har fått säga allt. Det minskar risken att negativa synpunkter om företaget sprids i efterhand.

Tänk på att ställa öppna frågor! Hur, varför, vad, vilka

Frågor att ställa till exempel av en HR/personalansvarig:

  • Hur har du upplevt din anställningsperiod hos oss?
  • I vilken utsträckning tycker du att din kompetens har tillvaratagits?
  • Hur har du upplevt arbetsbelastningen och prestationskraven?
  • Hur har samarbetet fungerat mellan kollegor?
  • Hur har samarbetet fungerat mellan dig och din chef?
  • Hur har du upplevt arbetsmiljön hos oss?
  • Skulle du rekommendera en god vän att arbeta hos oss?

Frågor att ställa till exempel av närmsta chef:

  • Vad är den viktigaste orsaken till att du slutar?
  • Hur har du upplevt dina arbetsuppgifter?
  • Vad är det bästa med denna arbetsplats?
  • Vilka råd vill du ge mig som chef för framtiden?

Vill ni veta mer om avslutande samtal och vilka frågor man bör ställa? Eller om ni upplever att er offboarding/avslutande samtal är något ni behöver hjälp med så är ni välkomna att kontakta oss!

Hr-abonnemang för företag

Läs mer

Senaste artiklarna

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more
Rekrytering är en investering

Rekrytering är en investering

I en tid av ökad konkurrens och snabba förändringar blir det allt viktigare för företag att ha rätt kompetens. Att rekrytera rätt person kan vara avgörande för att nå framgång, oavsett om det handlar om att öka produktiviteten, förbättra kundnöjdheten eller driva...

read more
Konstruktiv konflikthantering

Konstruktiv konflikthantering

Vissa konflikter är förutsägbara medan andra är svårförutsägbara. Det viktiga är dock inte att alltid motverka konflikter, utan snarare att veta hur de ska hanteras konstruktivt. Konflikter som hanteras på ett negativt sätt riskerar att leda till frustration,...

read more
Chefers arbetsmiljö förbisedd

Chefers arbetsmiljö förbisedd

Ett problem enligt kartläggningen av arbetsmiljöverket är att chefer inte inkluderas i medarbetarundersökningar, skyddsronder, medarbetarsamtal och tillbudsrapportering – chefers arbetsmiljö glöms bort! Skyddsombuden har en viktig roll att lyfta arbetsmiljörisker där...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

12 + 14 =