Artiklar
Här har ni möjlighet att ta dela av AdwiseHRs tankar, ideér & tips inom olika HR-relaterade ämnen och nyheter.

Hur skapar vi motivation & ”vi känsla” ?
Att skapa motivation och en ”vi” känsla är inget som görs över en natt, utan det skapas över tid genom ett mål-fokuserat arbete med utgångspunkt på arbetssätt och ledarskap. Här behöver företag delvis se på hur arbetsuppgifterna utförs? Vad premierar vi? Vilka värdeord har vi och vad innebär det i praktiken? Finns det saker som […]

Arbetsrelaterad stress & dess signaler
Vi har alla hört talas om stress, och i dagens hektiska samhälle så är arbetsrelaterad stress mer påtaglig än någonsin. Det finns många situationer som gör att arbetsrelaterad stress påverkar oss, och sakta börjar smyga sig fram utan att vi höjer ögonbrynen eller märker av det. Innan det är för sent. Så vad är egentligen […]

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!
Under 2021 har AdwiseHR haft förmånen att få arbeta tillsammans med både ”gamla” och nya företagskunder, med HR-frågor och rekryterings- uppdrag. Att få vara med och ge rådgivning och hjälpa företag i deras utmaningar i HR-frågor samt att hitta deras nya medarbetare är det bästa som finns! Nu lider året mot sitt slut och jag […]

Årlig lönekartläggning gäller det alla?
Varje år ska alla arbetsgivare göra en lönekartläggning av företagets alla anställdas löner, för att bedöma om det finns osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor, som utför lika eller likvärdigt arbete, som kan ha ett samband med den anställdes kön. Är ni tio anställda eller fler skall kartläggningen/utredningen även dokumenteras. Den stora frågan som skall […]

Tillit
– En förutsättning för självledarskap & goda samarbeten! Att känna tillit till de vi arbetar för och med är en viktig förutsättning för både välmående och motivation. Det finns studier som visar på att om medarbetarna känner tillit till sina ledare och kollegor så påverkas deras prestation i positiv riktning. Med det sagt så borde […]

Vad menas med ”Självledarskap” ?
Självledarskap är ett begrepp som funnits med i några år men på senare tid används det oftare bland både små och stora företag. Att använda sig utav självledarskap betyder många gånger att verksamheten ska göras mer effektiv genom att låta medarbetarna vara mer självgående och på så sätt få ner kostnaderna genom mindre antal chefer. […]

Återgång eller är hemmakontor här för att stanna?
Hemmakontor eller inte är något som diskuteras i flera sammanhang, både av medarbetare och företagsledning. Medarbetare tycker att ovissheten om hur framtidens arbetsplats kommer se ut är stressande och om återgången till kontoret kommer innebära att möjligheten att arbeta från sitt hemmakontor kommer helt tas bort. Vissa arbetsgivare funderar över hur ska vi motivera att […]

Distansarbete & ledarskap
Idag vill jag passa på att diskutera ett ämne som varit riktigt på tapeten de senaste 36 månaderna, nämligen distansarbete, och hur det tudelade ordet fått svenskarna att delas in i två läger. Sedan Coronaviruset bröt ut så har en stor del av den svenska befolkningen arbetat hemifrån och distanserat sig alltmer från omvärlden och […]

Distansarbete efter pandemin
Kommer distansarbete efter pandemin att fortsätta? Och hur påverkar detta vårt ledarskap? Det är ingen som undgått att pandemin haft en järnhand om oss i samhället. Mer och mer måste vi anpassa oss för att kunna hålla avstånd och jobba utan att tumma på kvalitén på vårt arbete. Och med rätt teknologi, tänk och planering, […]

Nya regler om arbetsanpassning
Den 1 juni i år, så uppdaterades arbetsmiljöverkets nya regler gällande arbetsanpassning; (AFS 2020:5). Föreskrifterna har ett tydligare fokus på de arbetslivs- och arbetsplatsinriktade insatserna, det vill säga, de delar som arbetsgivaren rår över. Men vad är egentligen arbetsanpassning specifikt? Det systematiska arbetsmiljöarbetet är grunden för att förebygga ohälsa och olycksfall och skapa en tillfredsställande […]

Personalomsättning & ledarskap
”Människor arbetar för människor inte för företag” Det är ofta fler faktorer som spelar in när det kommer till att en medarbetare slutar, och en viss personalomsättning kan även vara positiv. Företag som inte undersöker och kartlägger den verkliga anledningen till att en medarbetare slutar, riskerar att få detta till ett återkommande problem på arbetsplatsen. […]

Engagerade medarbetare ger lojala kunder!
Engagerade medarbetare ger lojala kunder som i sin tur skapar lönsamma företag. Enligt mig behöver HR och ledningen därför arbeta nära, med en gemensam målbild och strategi. Att skapa förståelse för varandra men också till affären och våra kunder är en nyckel. Här tror jag att HR är en brobyggare mellan hårda resultat och mjuka […]

Attityder & arbetssätt – en metod!
Alltför ofta skapas värdeord som tillfälliga ”tomtebloss” hos företagsledningen eller på en gemensam kickoff, men arbetet med vad som förväntas av medarbetare och hur vi ska agera i olika situationer i praktiken, rinner ofta ut i sanden… I förra veckans artikel beskrev jag och Claes Högberg vad som menas med attityder och angav ett antal […]

Attityder – ett arbetsmiljöproblem
Att tillåta taskiga attityder och ”ohyfsat” beteende är en kostsam historia och är en bidragande orsak till många arbetsmiljöproblem. Förutom den skada det orsakar den enskilde individen, kostar det i sämre effektivitet, förlorade affärer, sjukskrivningar, personalomsättning, sämre arbetsgivarvarumärke m.m. listan kan göras lång. Dagens artikel är skriven tillsammans med Claes Högberg på www.attityder.nu där vi […]

En god arbetsmiljö- För ett hållbart arbetsliv & lönsamt företagande!
En god arbetsmiljö syftar till att bidra till både företagets och medarbetarnas utveckling och välbefinnande. För att uppnå idealisk arbetsklimat behöver det finnas kunskap, medvetenhet och en god kommunikation. Och arbetsmiljöarbetet behöver vara en naturlig del i den dagliga verksamheten. Förr handlade arbetsmiljöarbete främst om att minska risker i den fysiska arbetsmiljön, men under 1970-talet […]

Introduktion- för framgångsrik rekrytering & arbetsmiljö!
”Arbetsgivaren bör så tidigt som möjligt introducera arbetstagaren i arbetet. Det gäller särskilt arbetstagare som saknar tidigare erfarenheter av arbetslivet. Introduktionen bör ge en uppfattning om arbetstagarens egna arbetsuppgifter och sambandet med andras, inblick i hur verksamheten i stort fungerar och om vilka risker som finns i verksamheten. Introduktionen bör också beskriva det systematiska arbetsmiljöarbetet, […]

Strategisk kompetensförsörjning – En prioriterad fråga?
Utifrån nedanstående beskrivning är det lätt att förstå att arbeta med strategisk kompetensförsörjning är en affärskritisk fråga som behöver stå högt upp på företagsledningens dagordning. ” I omvärlden sker förändring och utveckling i snabb takt vilket kräver att organisationer är flexibla och har god anpassningsförmåga. Förmågan att attrahera, rekrytera utveckla och behålla rätt kompetens är […]

Felrekrytering- Vad kostar det dig?
Att tid är pengar är redan känt, men en felrekrytering vad kostar det? Som många av er vet så är det vanligt att rekryteringsprocesser är långa och utdragna och att det drar ut på tiden kan i sig vara en orsak till att de blir mindre lyckade. Orsakerna till att det ibland blir fel kan […]

Anledningar till felrekrytering
Anledningar till felrekrytering är många och jag vill verkligen understryka att anledningarna till felrekrytering ska ses från både arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv, det är något som kostar i både tid och energi för båda parter. Från ett arbetsgivarperspektiv handlar det ofta om att arbetstagaren inte levererar det som krävs inom en rimlig tid, det kan […]