Apr 21, 2021
Anledningar till felrekrytering
Anledningar till felrekrytering är många och jag vill verkligen understryka att anledningarna till felrekrytering ska ses från både…

Anledningar till felrekrytering är många och jag vill verkligen understryka att anledningarna till felrekrytering ska ses från både arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv, det är något som kostar i både tid och energi för båda parter.  Från ett arbetsgivarperspektiv handlar det ofta om att arbetstagaren inte levererar det som krävs inom en rimlig tid, det kan ske genom underprestation eller avsaknad av kompetenser och kvalifikationer som efterfrågats. Från arbetstagarens sida kan det i stället handla om att arbetsuppgifterna som förmedlats inte stämde med verklighet, arbetsmiljö problem, otydligt ledarskap m.m.

Vad gick snett?

En vanlig orsak till felrekryteringar eller att de blir mindre lyckade är när förväntningarna inte överensstämmer med verkligheten både från arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv. I de enskilda fallen kan orsakerna vara många med ofta är problemet ett undermåligt grundarbete, det vill säga brister i behovsanalysen och kravprofilen, som är orsaken till att det blir en felrekrytering. Andra faktorer som kan påverka är när beslut fattas enbart på magkänslan eller att arbetsgivaren inte möter de nya krav som arbetstagare ställer på en arbetsgivare idag. I vissa fall har arbetstagaren inte varit helt ärlig med sin bakgrund och kompetens. Men eftersom vi har med människor att göra kan det bli fel trots att rekryteringsprocessen genomförs på ”rätt sätt”, exempelvis kan oförutsedda saker hända i livet eller på företaget, som ändrar förutsättningarna. 

Hur undviker jag som arbetsgivare att hamna där?

Som arbetsgivare är det viktigt att förmedla en sådan rättvis bild av tjänsten och arbetsplatsen som möjligt, det finns inga perfekta organisationer eller människor så lägg korten på bordet. Ha en företagspresentation klar och reflektera över viktiga förutsättningar som krävs för att trivas hos er, förmedla era mål och visioner. Några sammanfattade tips inför en rekrytering för att minska risken för en felrekrytering;

▪️ Kommunicera en rättvis bild av företaget & tjänsten.
▪️ Gör en ordentlig kravspecifikation.
▪️ Ha en tydlig beskrivning av arbetsuppgifterna & förmedla vad som förväntas i rollen.
▪️ Gå inte på magkänslan.
▪️ Genomför strukturerade & kompetensbaserade intervjuer.
▪️ Ta ordentliga & strukturerade referenser.
▪️ Låt dina anställda träffa slutkandidaterna på en fika.
▪️ Låt kandidaterna få ta referenser på dig som chef.

Tester kan vara ett komplement, men välj dessa varsamt, de ska vara relevanta för tjänsten, följas upp och du bör veta hur resultatet skall tolkas i förhållande till andra delar i processen, samt gå i linje med arbetsuppgifterna som skall utföras. Case/arbetsprov kan var ett sätt att testa. I övrigt är det viktigt att ha en bra introduktion, det ökar förutsättningarna för att en rekrytering skall bli lyckad och det börjar redan innan personen är på plats. (Anställda har dessutom laglig rätt till en introduktion). Jag kommer ägna en hel artikel kring ämnet längre fram i vår.

En lyckad rekrytering är när båda parter väljer varandra!

Upset young woman in meeting room

Läs mer

Senaste artiklarna

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Uppmärksamma stressignalerna i tid 

Att som arbetsgivare uppmärksamma stressignaler i tid är avgörande för att skapa en hälsosam och hållbar arbetsmiljö. Stress på arbetsplatsen kan ha allvarliga konsekvenser för både individ och organisation, men genom tidig upptäckt och åtgärder kan flera fördelar...

read more
Att hantera en arbetsbrist 

Att hantera en arbetsbrist 

Vi är mitt i en lågkonjunktur, och den osäkra marknaden medför att många företag behöver se över sina kostnader. Att effektivisera verksamheten blir ibland nödvändigt, och en del i detta kan vara att tvingas skära ner på personal. Vad är viktigt att tänka på i en...

read more
Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur 2025  

Har du koll på arbetsmiljöverkets nya regelstruktur, som börjar gälla första januari 2025? Regelverket innebär i stort det samma, men strukturen har förenklats och för vissa arbetsroller innebär förnyelsen ett utökat ansvar. Julen står för dörren med klappar, god mat...

read more
Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Från hållbart HR-arbete till hållbar tillväxt  

Företag som lyckas integrera hållbarhetsperspektivet i sina HR-frågor skapar en positiv spiral där hållbarhetstänket genomsyrar hela verksamheten. Det kommer i sin tur leda till sunda företag med en hållbar tillväxt. Hållbarhet är dock inte en engångshändelse eller...

read more
Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

Personalhandboken – arbetsplatsens uppslagsverk

En personalhandbok är ett dokument inom en organisation som samlar viktig information om företagets riktlinjer, rutiner och policys. Den fungerar som en vägledning för både arbetsgivare och anställda och klargör förväntningar, rättigheter och skyldigheter. En...

read more
Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Balans mellan arbete och fritid i det gränslösa arbetslivet

Det moderna arbetslivet erbjuder frihet och flexibilitet som tidigare generationer bara kunde drömma om. Att kunna svara på ett mejl från soffan eller jobba några timmar på ett café ger en frihet och autonomi som många uppskattar. Men denna flexibilitet har också en...

read more

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fyll i uppgifterna nedan för att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Vill du ha mer information om våra tjänster?

Kontakta oss

För mötesbokning eller frågor fyll i formuläret nedan eller ring oss på 031-745 20 00

8 + 10 =